Keskustan ryhmäpuheenvuoro 16.11.2022, Pasi Kivisaari
Arvoisa puhemies,
“Digikompassi” on kapulakieltä, josta olisi korkea aika päästä eroon.
Etenkin, kun puhumme ihmisten arkeen liittyvistä asioista. Niin kuin nyt.
Kyse on tiedon ja palvelujen siirtymistä sähköiseksi tai verkkoon. Se vaikuttaa jokaiseen suomalaiseen.
Arvoisa puhemies,
Muutamalla painalluksella voimme soittaa ystävällemme videopuhelun tai ostaa junaliput.
Voimme hoitaa työasioita, maksaa laskuja, etsiä tietoa, täyttää veroilmoituksen tai tavata lääkärin kotona.
Kaikki tämä on tehnyt asioiden hoitamisesta nopeampaa ja tehokkaampaa.
Kehityksen kääntöpuolena on, että osa ihmisistä uhkaa tippua kyydistä. Asioinnin turvallisuuskin mietityttää. Mikä toisille on helppoa, on toisille vaikeaa.
Kun palvelut ovat sähköistyneet ja siirtyneet verkkoon, mahdollisuuksia asioiden hoitamiseen ihmiseltä ihmiselle on karsittu rankalla kädellä.
Osalle suomalaisista juna-, lento- tai konserttilippujen ostaminen on nykyään lähes mahdoton tehtävä.
Vero- tai pankkiasioita ei voi enää hoitaa menemällä itse konttoriin. Tai palvelut voi saada vain muutamana tuntina viikossa kaukana kotoa.
Puhelinpalvelut ovat tukossa ja jonotusajat kestämättömän pitkiä.
Puhelimista ja niiden apeista on tullut liian monelle monimutkaisia käytettäväksi. Jäykillä sormilla oikeisiin näppäimiin osuminen on vaikeaa, muistisairaiden ongelmista puhumattakaan.
Arvoisa puhemies,
Keskusta tukee palvelujen uudistamista. Ehdoton vaatimuksemme kuitenkin on, että sähköisten palveluiden rinnalla pysyy mahdollisuus kasvokkain asiointiin ja puhelinpalveluun.
Julkisten palveluiden saatavuus ja saavutettavuus on turvattava kaikissa tilanteissa, koko maassa ja jokaiselle suomalaiselle.
Mitä sitten pitää tehdä?
Julkisia palveluita voitaisiin koota asiointipisteeseen, jossa voi samalla kertaa hoitaa fyysisesti niin veroasiat kuin esimerkiksi Kelassa asioinnin. Myös puhelinpalvelua pitää parantaa.
Heille, joilla ei ole omia laitteita tai osaamista niiden käyttämiseen, pitäisi myös järjestää tiloja, joissa he saavat neuvontaa ja apua sähköisten palvelujen käytössä.
Palvelujen pitää olla ihmisiä varten, ei toisinpäin. Siksi palvelut pitää toteuttaa ihmislähtöisesti.
Arvoisa puhemies,
Sähköisiin palveluihin tarvitaan nopea ja luotettava laajakaistayhteys koko Suomessa.
Nopea laajakaista on nykyään perusinfrastruktuuria sähkö- ja vesijohtojen tapaan.
Kehitys mahdollistaa esimerkiksi monen suomalaisen tärkeänä pitämän monipaikkaisen työn ja elämän. Yhteyksien pitää kuitenkin olla kunnossa ja käytön hinta kohtuullinen.
Verkon kattavuuden lisäksi meidän on parannettava tietoverkkojen turvallisuutta ja torjuttava niihin kohdistuvia kyberhyökkäyksiä.
Arvoisa puhemies,
Hyvät digitaaliset perustaidot ovat ihmisten uusi välttämätön kansalaistaito.
Internetin tietotulvassa faktaan perustuvan tiedon erottaminen keksitystä tiedosta on entistä tärkeämpää. Tähän liittyvät esimerkiksi Suomen ulkopuolisen informaatiovaikuttamisen vaarat.
Digitaitoja pitää kehittää jo varhain. Tässä varhaiskasvatuksella ja peruskoululla on tärkeä tehtävä. Koulunpenkiltä tämäkin asia lähtee.
Suomen pitää olla koulutuksessa maailman kärkimaa, jotta pysymme muutoksessa mukana ja voimme siitä hyötyä.
Arvoisa puhemies,
Suomalaisia kivijalka-arvoja ovat oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo. Niiden pitää näkyä, kuulua ja tuntua myös palvelujen sähköistyessä ja siirtyessä verkkoon.
Hyvinvointiyhteiskunnan mitta on, miten se onnistuu huolehtimaan jokaisesta ihmisestä, myös digitalisaation aiheuttaman murroksen keskellä.