Seinäjoen ja Lapuan välillä on valuvika, joka tulee korjata

Valtatie 19:llä tapahtuu hienoja asioita. Valtio on osoittanut vuoden 2020 budjetista Seinäjoki-Lapua välille 25 miljoonan euron tiemäärärahan. Hankkeessa rakennetaan parhaillaan Nurmossa ja Lapualla keskikaiteella erotettu ohituskaistapari sekä parannetaan eritaso- ja muita liittymäjärjestelyjä. Näyttävimmät työt tapahtuvat mm. Atrian kohdalla.

Valtatie 19 on vilkkaasti liikennöity valtaväylä Etelä-Pohjanmaalla ja osa Suomen pääväyläverkkoa. Valtatie palvelee pitkämatkaista liikennettä sekä Seinäjoen ja Lapuan kaupunkiseutujen maankäyttöä ja elinkeinoelämää.

Tieyhteyden kohennukset olivat pitkään tavoiteltu kärkihanke, johon osallistui laaja joukko maakunnan luottamushenkilöitä, kansanedustajia, kunta- ja maakuntajohtoa ja elinkeinoelämän edustajia. Edunvalvontaa parhaimmillaan.

Tie on myös auki kohti Seinäjoki-Lapua-välin lopullista päämäärää. Nelikaistaisuutta (2+2), joka muodostasi tukevan sydämen matkalla kohti valtatien muita kohennuksia. Myös Lapualta pohjoiseen vaaditaan toimia. Samoin valtatien luonteva jatke kt67 on suunnittelussa. Hyvä niin. Tehdään tämä kaikki.

Seinäjoki-Lapua-välillä muhii kuitenkin todellinen ongelma. Tässä vaiheessa valitettavaan mopen osaan on jäänyt Teppo-Isokoski-liittymä Nurmossa.

Teppo-Isokoski -eritasoratkaisun toteuttaminen on ollut optiona mukana jo Seinäjoen itäisen ohikulkutien hankkeessa. Optio on ollut uudelleen mukana käynnissä olevan rakennushankkeen kilpailutusvaiheessa, mutta sen toteutus jätettiin kustannussyistä pois. Liittymän parantaminen on ollut tarkoitus toteuttaa rakentamalla valtatien alittava ajoyhteys Isokoskentieltä Tepontielle sekä tarvittavat rinnakkaistieyhteydet. Hankkeen tiesuunnitelma on lainvoimainen.

Liittymän nykyinen ja tuleva tilanne ovat kestämättömiä. Valtatiellä keskimääräinen vuorokausiliikenne on 12 500 – 15 000 ajoneuvoa ja liittymisiä päätielle tehdään noin 2000-2500 kertaa vuorokaudessa. Nykyisessä liittymässä on sattunut useita liikenneonnettomuuksia, joissa on tapahtunut sekä loukkaantumisia että kuolemantapauksia. Henkilöliikenteen lisäksi liittymän kautta kulkee eri suuntiin runsaasti myös maatalousajoneuvoja ja alueella on vilkasta yritystoimintaa.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että risteykseen olisi tulossa rinnakkaistiet. Ne varmasti ovat tyhjää parempia (turvallisuus), mutta edelleen torso. Tällöin Tepon ja Isokosken alueen liikenne jouduttaisiin ohjaamaan jo ennestään ruuhkaiselle tie- ja katuverkolle, mitkä heikentävät alueen liikenneturvallisuutta sekä aiheuttaisi maataloudelle ja alkutuotantoyrittäjyydelle merkittäviä kiertohaittoja.

Kyseessä on nykyisessä kehittämishankkeessa oleva valuvika, joka uhkaa vaarantaa liikenneturvallisuutta.

Siksi tarvitsemme taas toisiamme. Etelä-Pohjanmaan liitto on ryhdikkäästi esittänyt 6-8 miljoonan euron lisämäärärahaa, joilla toteutetaan Teppo-Isokoski eritasoratkaisu ja mahdolliset rinnakkaistiet.

Lobbauksen aika on nyt. Syksyn budjettiriihessä on mahdollisuus kajauttaa Etelä-Pohjanmaalta huuto, joka kaikuu ministeriössä ja eduskunnassa saakka. Kutsun siihen työhön kaikki mahdolliset tahot.

Pasi Kivisaari
kansanedustaja (kesk)
Seinäjoki

Kirjoitus on julkaistu Ilkka-Pohjalaisessa 3.8.2022

eduskustavaalit-teemat-pasi-kivisaari

Takamiehen metsästys

2 elokuun, 2019

Olin helteestä turvonnut ja edessäni oli ensimmäisen maailman maisema. Istuin

kysykaa-mita-voitte-tehda-kaupungille

Siltarumpupolitiikkaa

9 heinäkuun, 2019

Kansanedustajan tehtäviin kuuluu myös oman alueen edunvalvonta. On huolehdittava, että

Uusi hallitusohjelma on historiallinen työvoitto, joka hakee vertaistaan

4 kesäkuun, 2019

Keskustan eteläpohjalainen kansanedustaja Pasi Kivisaari iloitsee liikunnan ja kulttuurin puolesta.

Niitä askelmia oli 135

22 toukokuun, 2019

Oli sunnuntain ja maanantain välinen yö yli kuukausi sitten. Istuin kotonani

Hallitusneuvotteluihin on luonnollista osallistua

8 toukokuun, 2019

Kansanedustaja Pasi Kivisaari pitää Keskustan osallistumista hallitusneuvotteluihin lopulta luonnollisena ratkaisuna.

Eläkeläiset ovat voimavara

1 huhtikuun, 2019

Kun synnyin minulla oli olemassa molempien vanhempieni vanhemmat sekä isäni

Miten toimia koko alueen edunvalvojana

15 maaliskuun, 2019

Vaasan vaalipiiristä valitaan 16 kansanedustajaa. Vaalien jälkeen vaalikartalta on helposti

Tupakoiva mies

6 maaliskuun, 2019

Oli päivän neljäs ja viimeisin paikka. Heiluin ison ostoskeskuksen pihamaalla

naisilla-on-kaikki-mita-minulta-puuttuu

Korkeakoulupolitiikkaa eteläpohjalaisittain

3 helmikuun, 2019

Olin mukana viettämässä Seinäjoen yliopistokeskuspäivän juhlaa torstaina 31.1.2019. Ohjelmassa kuultiin

Sitä aikaa ei enää ole

16 tammikuun, 2019

Istuin autossa. Vierelläni autoa ajoi poikani, joka oli juuri täyttänyt