Seinäjoen ja Lapuan välillä on valuvika, joka tulee korjata

Valtatie 19:llä tapahtuu hienoja asioita. Valtio on osoittanut vuoden 2020 budjetista Seinäjoki-Lapua välille 25 miljoonan euron tiemäärärahan. Hankkeessa rakennetaan parhaillaan Nurmossa ja Lapualla keskikaiteella erotettu ohituskaistapari sekä parannetaan eritaso- ja muita liittymäjärjestelyjä. Näyttävimmät työt tapahtuvat mm. Atrian kohdalla.

Valtatie 19 on vilkkaasti liikennöity valtaväylä Etelä-Pohjanmaalla ja osa Suomen pääväyläverkkoa. Valtatie palvelee pitkämatkaista liikennettä sekä Seinäjoen ja Lapuan kaupunkiseutujen maankäyttöä ja elinkeinoelämää.

Tieyhteyden kohennukset olivat pitkään tavoiteltu kärkihanke, johon osallistui laaja joukko maakunnan luottamushenkilöitä, kansanedustajia, kunta- ja maakuntajohtoa ja elinkeinoelämän edustajia. Edunvalvontaa parhaimmillaan.

Tie on myös auki kohti Seinäjoki-Lapua-välin lopullista päämäärää. Nelikaistaisuutta (2+2), joka muodostasi tukevan sydämen matkalla kohti valtatien muita kohennuksia. Myös Lapualta pohjoiseen vaaditaan toimia. Samoin valtatien luonteva jatke kt67 on suunnittelussa. Hyvä niin. Tehdään tämä kaikki.

Seinäjoki-Lapua-välillä muhii kuitenkin todellinen ongelma. Tässä vaiheessa valitettavaan mopen osaan on jäänyt Teppo-Isokoski-liittymä Nurmossa.

Teppo-Isokoski -eritasoratkaisun toteuttaminen on ollut optiona mukana jo Seinäjoen itäisen ohikulkutien hankkeessa. Optio on ollut uudelleen mukana käynnissä olevan rakennushankkeen kilpailutusvaiheessa, mutta sen toteutus jätettiin kustannussyistä pois. Liittymän parantaminen on ollut tarkoitus toteuttaa rakentamalla valtatien alittava ajoyhteys Isokoskentieltä Tepontielle sekä tarvittavat rinnakkaistieyhteydet. Hankkeen tiesuunnitelma on lainvoimainen.

Liittymän nykyinen ja tuleva tilanne ovat kestämättömiä. Valtatiellä keskimääräinen vuorokausiliikenne on 12 500 – 15 000 ajoneuvoa ja liittymisiä päätielle tehdään noin 2000-2500 kertaa vuorokaudessa. Nykyisessä liittymässä on sattunut useita liikenneonnettomuuksia, joissa on tapahtunut sekä loukkaantumisia että kuolemantapauksia. Henkilöliikenteen lisäksi liittymän kautta kulkee eri suuntiin runsaasti myös maatalousajoneuvoja ja alueella on vilkasta yritystoimintaa.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että risteykseen olisi tulossa rinnakkaistiet. Ne varmasti ovat tyhjää parempia (turvallisuus), mutta edelleen torso. Tällöin Tepon ja Isokosken alueen liikenne jouduttaisiin ohjaamaan jo ennestään ruuhkaiselle tie- ja katuverkolle, mitkä heikentävät alueen liikenneturvallisuutta sekä aiheuttaisi maataloudelle ja alkutuotantoyrittäjyydelle merkittäviä kiertohaittoja.

Kyseessä on nykyisessä kehittämishankkeessa oleva valuvika, joka uhkaa vaarantaa liikenneturvallisuutta.

Siksi tarvitsemme taas toisiamme. Etelä-Pohjanmaan liitto on ryhdikkäästi esittänyt 6-8 miljoonan euron lisämäärärahaa, joilla toteutetaan Teppo-Isokoski eritasoratkaisu ja mahdolliset rinnakkaistiet.

Lobbauksen aika on nyt. Syksyn budjettiriihessä on mahdollisuus kajauttaa Etelä-Pohjanmaalta huuto, joka kaikuu ministeriössä ja eduskunnassa saakka. Kutsun siihen työhön kaikki mahdolliset tahot.

Pasi Kivisaari
kansanedustaja (kesk)
Seinäjoki

Kirjoitus on julkaistu Ilkka-Pohjalaisessa 3.8.2022

Ennen oli kaikki paremmin

17 maaliskuun, 2025

Älkää yrittäkö väittää vastaan. Ennen oli kaikki paremmin, ja jos

Seinäjoki ei saa jarruttaa – tarvitaan rohkeutta

7 helmikuun, 2025

Huhtikuun 2025 kuntavaalit eivät ole vain vaalit – ne ovat

Loppiainen

29 tammikuun, 2025

Ylistaro 6.1.2025 Puheenvuoro Seinäjoen kaupunginvaltuuston puheenjohtajana ja rehtorina Teema: Turvallinen

Seinäjoki-Ilmajoki-Isokyrö uusi työllisyysalue

31 joulukuun, 2024

Seminaari- Seinäjoen kaupunginvaltuuston puheenjohtajan puheenvuoro joulukuu 2024 Hyvät kuulijat, arvoisa

Kaupunginvaltuuston puheenjohtajan joulupuhe

31 joulukuun, 2024

joulukuu 2024 Hyvät valtuutetut, viranhaltijat, nuorisovaltuuston edustaja, lähetystekniikka, Seinäjoen kaupungin

Joulunavaus

30 marraskuun, 2024

Puhe Seinäjoen Keskustorin joulunavaus marraskuu 2024 Hyvät naiset ja miehet,

Lainaa vain

31 lokakuun, 2024

kolumni Eparissa lokakuu 2024 Vanhemmuuden alkupiste on kirkas ja räjähtävä,

Teatterin merkitys kulttuurille ja taloudelle – Miksi Seinäjoen kaupunginteatterin lisäavustuspäätös oli elintärkeä?

31 lokakuun, 2024

Mielipidekirjoitus Ilkka-Pohjalainen lokakuu 2024 Kulttuuri ei ole vain viihdettä –

Rakennusneuvos Keijo Karhun neuvosjuhla

31 lokakuun, 2024

onnittelupuhe lokakuu 2024 Kunnioitettu (herra rakennusneuvos) Keijo Karhu, hyvät juhlavieraat,

Kärjen uuden koulun harjannostajaiset

30 syyskuun, 2024

syyskuu 2024 Hyvä juhlaväki, naiset ja miehet Tässä hetkessä on