Jupinaa autoilusta

Auto on Etelä-Pohjanmaalla näppärä väline. Se mahdollistaa joustavan kulkemisen kodin ja työn välillä. Kauppareissut, harrastukset ja kyläilyt on helppo sovittaa kalenteriin, kun et ole muiden aikatauluista riippuvainen.

Autoilu on kuitenkin kallista. Auto ei kasva arvoa ja sen käyttö maksaa. Kateellisena olen katsellut heitä, jotka osaavat itse autonsa huoltaa. Minä kiikutan Toyotani niille, jotka sen päälle ymmärtävät.

Viime vuosikymmenellä polttoaineen verotusta korotettiin neljästi. Ja taas ollaan korottamassa. Olen hallituspuolueen kansanedustajana osaltani ollut hyväksymässä uusinta korotusta. En olettanut tästä päänsilityksiä saavani, enkä niitä ole saanut.

Suurin ongelma polttoaineveron korotuksessa on, että se on tasavero. Se tuntuu siis eniten pienituloisilla. Sata euroa vuodessa ei ole suurituloiselle paljon, mutta se on paljon, kun liikkumavara on pieni tai olematon.

Isossa kuvassa valtio tietysti käyttää kansalaistensa hyväksi sen, minkä veroina kerää. Polttoaineveron korotuksen vaikutuksia pienituloisille on kompensoitu verotuksen ja etuustasojen muutoksilla, mutta eiväthän nämä tietysti osu yksi yhteen.

Kansanedustajana tehtäväni on pitää oman alueeni puolta. Polttoaineen veronkorotus tuntuu erityisesti täällä, missä julkinen liikenne on harvoin toimiva vaihtoehto. Kun asutus on väljää, niin julkista liikennettä on vaikea kehittää kannattavaksi. Oma auto on täällä kätevin vaihtoehto.

Uskallan sen verran itseäni puolustaa, että ilman keskustaa polttoaineen hintaan olisi tullut vielä kovempia korotuksia. Tämä on toki laiha lohtu ja huono peruste sille, että polttoaineen hinta aina ja usein vain kohoaa.

Suomi on iso maa. Meillä on junat, laivat ja lentokoneet, mutta käytännössä Suomi elää autoista. Tavarat ja henkilöt liikkuvat pyörillä ja valtio kerää verotuloja tieliikenteestä noin 8 miljardia euroa vuodessa.

Suurin osa autoista käyttää fossiilisia polttoaineita ja ne ovat merkittävä saastuttaja. Viime aikoina autoteollisuus on tuonut markkinoille vähäpäästöisempiä tekniikoita, mikä on hyvä asia. Vanha isäntä saa kuitenkin ajaa raskaammin tupruttavan autonsa aivan loppuun, mikäli tahtoo. Ketään ei pidä niskaotteella autokauppaan viedä.

En halua vähätellä autoilun haittoja ympäristölle, mutta en myöskään halua vähätellä sen tärkeyttä ihmisille. Ranskan keltaisten liivien liikkeen protestit lähtivät liikkeelle polttoaineverosta, jonka oli tarkoitus vähentää ympäristön kuormitusta.

Omat lapseni ovat nyt ajokortti-iässä. Haluan tarjota heille auton tuoman vapauden tunteen ja mahdollistaa reviirin laajentamisen. Lähden itsekin mukaan huviajelulle, jos he vain ottavat kyytiin.

 

Pasi Kivisaari

Kansanedustaja (kesk)

julkaistu Ilmajoki-lehdessä 23.1.2020

Mumma

18 helmikuun, 2021

Hyvin iäkkäiden ihmisten määrä kasvaa Suomessa nopeasti. Siinä missä 1970-luvulla

Harrastamisen Suomen malli on huuto tulevaisuuden puolesta

4 helmikuun, 2021

Keskustan kansanedustaja ja valtion liikuntaneuvoston varapuheenjohtaja Pasi Kivisaari kannattaa harrastamisen

Tarvitaan toimenpideohjelma lasten pelastamiseksi aikuisten maailmalta

28 tammikuun, 2021

Opetus- ja kulttuuriministeriö on julkaissut toimenpideohjelman kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän

Opettajat eivät tarvitse kyttäystä, vaan tukea

23 tammikuun, 2021

Kannanotto 22.1.2021 Keskustan rehtorikansanedustajat Pasi Kivisaari ja Mikko Kinnunen: Opettajat

Twitter-rasismin kuolema

17 tammikuun, 2021

Ihmiskunta tarvitsee vallankumouksen ja sen mukana myös Suomi. Diktaattoreiden, valtaan

Kauan eläköön koulutus

23 marraskuun, 2020

Etelä-Pohjanmaalla on mainiot koulutusmahdollisuudet. Olemme nousseet uskottavien koulutustoimijoiden sarjaan. Sen

Kuka puhuisi miesten ja poikien oikeuksista?

19 marraskuun, 2020

Tiedote 19.11.2020 / Julkaistavissa heti Keskustan kansanedustaja Pasi Kivisaari: Kuka

Hyviä uutisia kaikille kirjojen ja lukemisen ystäville

3 marraskuun, 2020

Medialle ti 3.11.2020, julkaistavissa heti Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi tänään

Kouluväkivalta

2 marraskuun, 2020

Kun lapsi vetää koulukaveriaan tukasta tai yläkoululainen mojauttaa välitunnilla turpaan,

Henkilötunnusuudistus lähti laukalle

23 lokakuun, 2020

Suunniteltu henkilötunnusuudistus ei ole toteutumassa tällä hallituskaudella. Tunnusten riittävyys varmistetaan