Veljeskaupungin liitto

Maakunnassa on toteutunut tai toteutumassa kaksi merkittävää liikennehanketta. Seinäjoen itäisen ohikulkutien rakentaminen aloitettiin vuonna 2013 ja saatettiin päätökseen tänä vuonna. Lapualla Koveron eritasoliittymän rakentaminen on aloitettu. Molemmat hankkeet ovat olleet pitkään esillä, osin kuumienkin keskustelujen sävyttämää.

Liikennehankkeissa olisi seuraavaksi otettava uusi, tärkein askel. Nurmon ja Lapuan välinen tieosuus, valtatie 19, huutaa ratkaisuja. Sen vauhdittaminen vaatii poikkeuksellista yhteisrintamaa niin maakunnan kansanedustajien kuin seinäjokelaisten ja lapualaisten välillä. Asiaa selkeyttää myös arvostetun ja elinkeinoelämän edunvalvojana toimivan kauppakamarin prioriteettilistaus, jossa Etelä-Pohjanmaan kannalta tärkeimmäksi hankkeiksi kohotettiin valtatie 19. Nurmon ja Lapuan tieosuus on nykyisellään ajettu loppuun.

Tie on tukkoinen, jumittava ja nopeusrajoitus on ympäri vuoden 80 km/h. Onnettomuusalttiilla tiellä on runsaasti työmatkaliikennettä, raskasta liikennettä ja erityisesti keväisin ja syksyisin maatalouskalustoa. Tiejaksolla tapahtuu 6,3 henkilövahinko-onnettomuutta vuodessa ja 4,8 kuolemaan johtavaa onnettomuutta kymmenessä vuodessa. Liikenneonnettomuudet kasautuvat tasoliittymiin.

Minimivaatimus olisi pitkien, keskikaiteellisten ohituskaistojen toteuttaminen riittävän moneen kohtaan. Lopullisena tavoitteena pitää kuitenkin olla koko välin muuttaminen nelikaistaiseksi moottoriliikennetieksi ja hitaamman liikenteen ohjaaminen rinnakkaisteille. Tieosuuden liikennemäärät ovat aamu- ja iltapäiväruuhkassa 15–16 000 ajoneuvoa/tunnissa eli lähtökohtaisesti enemmän kuin esimerkiksi Vaasan moottoritiellä.

Näillä toimilla voitaisiin poistaa pullonkauloja, lisätä liikennekapasiteettia, sujuvuutta ja maakunnan liikennepalveluiden toimivuutta. Se olisi elinvoimainen sykäys maakunnan sydämessä, jonka heijastinvaikutukset olisivat merkittävät.

Seinäjoen ja Lapuan kaupunkiseudut kehittävät voimakkaasti maankäyttöään valtatien välittömässä läheisyydessä. Maankäytön kehittämistoimet tulevat merkittävästi lisäämään liikennemääriä. Liikenneyhteyksien toimivuus on keskeinen tekijä, kun yritykset tekevät päätöksiä investoinneista ja toimipaikan sijainnista. Lisäksi liikenneväylien kunnolla ja sujuvuudella on suora vaikutus yritysten kilpailukykyyn.

Kauppakamarien priorisoitua listausta kannattaa hyödyntää. Tällä varmistetaan, että rajalliset resurssit käytetään elinkeinoelämän kilpailukykyä ja liikenneturvallisuutta lisääviin investointeihin. Ihan aluksi voitaisiin lähteä siitä, että lapualaiset ja seinäjokelaiset löisivät kättä ja tekisivät veljeskaupunkien liiton kulkuyhteyksien parantamiseksi.

Pasi Kivisaari

kaupunginhallituksen puheenjohtaja (kesk)

Seinäjoki

Julkaistu alunperin Eparissa 17.9.2017

Montun reunalla

4 huhtikuun, 2024

Päivä oli jo pitkällä. Meitä oli enää neljä ja vilkuilin

Ottaa aivoon

4 huhtikuun, 2024

Moderni yhteiskunta on monella tavalla hyvä asia. Voimme kännykällä etsiä

Ylistaron joulu -lehti

4 huhtikuun, 2024

Ei vuodet kulu, ne kuluttaa. Sanat ovat alavutelaislähtöisen yhtyeen Kolmannen

uhrauksia

Itsenäisyysaaton seurat Lapualla 5.12.

4 huhtikuun, 2024

Arvoisat itsenäisyyspäiväaaton viettäjät (kunnioitetut veteraanit ja lotat), naiset ja herrat

X lastensuojelun perhehoidon päivät 8.–9.11.2023

4 huhtikuun, 2024

Hyvät lastensuojelun perhehoidon päivien viettäjät, naiset ja herrat, minulla on

Seinäjoen kaupunginteatteri 60 vuotta.

4 huhtikuun, 2024

Minulla on ilo ja kunnia tuoda Seinäjoen kaupungin tervehdys juhlavuotta

akateemiset-aidit

Pieni tyttö

4 huhtikuun, 2024

Kävelin koulun pihamaalla ja puheilleni tuli reilun metrin mittainen pieni

Valtakunnalliset opaskoulutuspäivät ja Seinäjoen oppaat ry 50 vuotta

4 huhtikuun, 2024

Hyvät juhlavieraat Minulla on ilo ja kunnia tuoda Seinäjoen kaupungin

Yhtenä iltana

4 huhtikuun, 2024

Huone oli täynnä väkeä. Alkuillan odotus, ensitulosten optimismi ja toiveikkaat

Neljä vuotta

22 maaliskuun, 2023