Uhrauksia

Suomessa koulutuspolittikka on jo vuosia tähdännyt inkluusioon. Inkluusio tarkoittaa, että kaikki oppilaat käyvät koulua yhdessä, yhteinen opetus on järjestetty oppilaiden yksilöllisten edellytysten mukaisesti ja jokainen tuntee olevansa hyväksytty.Yhteinen koulu kaikille merkitsee kaikkien oppilaiden kasvamista koulutusjärjestelmässä, jossa ei ole erillisiä erityisluokkia tai -kouluja.Erityisluokkia onkin purettu nopealla tahdilla. Yleisopetukseen on integroitu huomattava määrä oppilaita, jotka aikaisemmin ovat opiskelleet pienluokissa.

Inkluusion ajatus on kaunis. Yhdessä oppiminen poistaa ennakkoluuloja, pelkoja ja syrjiviä asenteita. Sen tarkoitus on rakentaa tasa-arvoista yhteiskuntaa, jossa kunnioitetaan ihmisten erilaisuutta ja oikeutta täysivaltaiseen toimintaan.

Pienluokkien osittainen purku ja laajasti toteutetut oppilasintegroinnit, toivat yleisopetuksen luokkiin oppilaita, joiden oppimisvaikeudet ja käyttäytymishaasteet ovat mittavat. Opettajien huolenaiheena eivät ole niinkään oppimisvaikeudet – opettajien ammatillinen identiteetti ei kipuile opetushaasteiden edessä – vaan sietämättömästi käyttäytyvien lasten ja nuorten kasvava joukko. Kouluissa pyörii oppilaita, joiden tolkuttomaan levottomuuteen käytetään valtaosa oppitunnista. Kouluissa vaeltaa lapsia, jotka terrorisoivat käytöksellään muuta luokkaa tai koko koulua. Kouluissa on nuoria, joille naisopettajan nimi on huora ja miesopettajan homo.

Siirtojen tarkoituksena oli tuoda pienluokilta vapautuneet resurssit yleisopetukseen. Vakuuteltiin, että yleisopetukseen siirtyy pienluokkien mittava henkilöstöresurssi, osaaminen ja yhteistyö. Tätä resurssisiirtoa ei koskaan tapahtunut. Opettajien syliin tuotiin oppilaita, jotka olivat aivan hukassa. Rehtoreiden tehtävänä oli toivottaa onnea.

Inkluusiossa ei toteudu keskittymishaasteiden edessä kamppailevan lapsen ja nuoren oikeus laadukkaaseen ja yksilölliseen opetukseen. Esimerkiksi aistiyliherkkä lapsi saattaa kokea lähikoulun ison ryhmän kaoottisena. Hänelle ei kyetä järjestämään – kuten inkluusion perusajatukseen kuuluu – joustavia ja ketteriä opetusjärjestelyjä. Inkluusiossa ei myöskään toteudu muiden oppilaiden oikeus yhdenvertaisuuteen tai tasa-arvoisuuteen. Opettajan painiessa yhden oppilaan kanssa, muut uhrataan.

Koulutusjärjestelmä ei kärsi auktoriteettiongelmasta, vaan todellisuudesta vieraantuneiden ihmisten unelmahötöstä.

Pasi Kivisaari

kaupunginvaltuutettu (kesk)

Julkaistu alunperin Eparissa 20.2.2017
eduskustavaalit-teemat-pasi-kivisaari

Seinäjoki ja Etelä-Pohjanmaa tarvitsevat rohkeutta, yhteistyötä ja asennetta.

30 syyskuun, 2024

mielipidekirjoitus Ilkka-Pohjalainen syyskuu 2024 On aika pistää kaasu pohjaan ja

tyttoja-ja-poikia

Seinäjoen kaupunginvaltuuston talousseminaari

30 syyskuun, 2024

syyskuu 2024 Hyvä naiset ja miehet, Lämpimästi tervetuloa Seinäjoen kaupunginvaltuuston

Eteläpohjalaiset Spelit

31 elokuun, 2024

tapahtuman suojelijan puheenvuoro elokuu 2024 Hyvät kansanmusiikin ystävät, Minulla on

Peräseinäjoki-päivät

31 elokuun, 2024

Seinäjoen kaupungin tervehdys, elokuu 2024 Hyvät juhlavieraat, naiset ja miehet

Jussin Jokisaunat

31 elokuun, 2024

Puheenvuoro keskustalaisessa kesäillassa elokuussa 2024 Hyvät keskustalaisen kesäillan viettävät, naiset

Seinäjoen Tangomarkkinat 2024

31 heinäkuun, 2024

Seinäjoen kaupunginvaltuuston puheenjohtajan tervehdys Tangoparaati heinäkuu 2024 Arvoisat avajaiskulkueen osallistujat,

Uuden asemanseudun julkisen taiteen keskustelutilaisuuteen

31 toukokuun, 2024

Seinäjoki, Kalevan Navetta toukokuu 2024 Hyvät ystävät, naiset ja miehet,

Vappupuhe

1 toukokuun, 2024

toukokuu 2024 Hyvät keskustalaiset ystävät, naiset ja miehet. On ilo

Liikkuva ja oppiva yhteisö 2024

30 huhtikuun, 2024

Iltatilaisuus, Seinäjoen kaupungin tervehdys huhtikuu 2024 Minulla on erinomainen kunnia

Veteraanipäivä Seinäjoella

30 huhtikuun, 2024

Seinäjoen kaupunginvaltuuston puheenjohtajan tervehdys huhtikuu 2024 Kunnioitetut veteraanit, naiset ja